Het terug en dichterbij halen van productie naar Europa zal ook inNederland de vraag naar secundaire en tertiaire locaties voor logistieke gebouwen verder opstuwen, zo verwacht vastgoedadviseur JLL.
In toenemende mate kiezen Europese bedrijven voor landen zoals Roemenië,Turkije en Marokko als alternatief voorproductie in Azië en bijvoorbeeldOekraïne. Aanleiding is de ernstige ontwrichting van distributienetwerken tijdens de pandemie met grote knelpunten in havens en luchthavens en geopolitieke ontwikkelingen, zoals deRusland-Oekraïne-oorlog.
Roemenië en Midden-Europa zijn typische reshoring-landen, terwijl Turkije en Marokko de voorkeurslanden zijn voor nearshoring, zo blijkt uit het onderzoek van JLL. Als gevolg van een gebrek aan ruimte en een tekort aan arbeidskrachten, verwacht JLL dat de vraag naar ruimte voor logistiek gaat verschuiven richting Centraal- en Oost-Europa. Daar is op secundaire en tertiaire plekken meer grond en arbeid beschikbaar is en kan de vraag worden gefaciliteerd.
Maar die verschuiving zal, zo verwachtJordy Verhoeven, head of Agency Industrial & Logistics bij JLL, ook impact hebben op de logistieke hotspots inAmsterdam, Rotterdam, Tilburg en Venlo.“Aangezien de vraag daar nu al groter is dan het aanbod verwachten wij een verdere verschuiving naar secundaire en soms ook tertiaire plekken. Denk in ons land aan plekken zoals Weert, Almelo enLelystad. Deze locaties werden de afgelopen jaren al geconfronteerd meteen toenemende interesse vanuit zowel gebruikers als beleggers.”